White-Board-Friday: Google slår ner på överoptimerade sajter. Såhär undviker du att straffas!

Det är bara en tidsfråga innan Google kommer att ta i med hårdhandskarna mot sk. överoptimerade hemsidor. Vi tror att följande punkter är de mest troliga anledningarna till att man riskeras att på något sätt drabbas av dessa bestraffningar.

Vi på NOGA diggar verkligen utbildningarna på White-Board-Friday, och speciellt när Rand Fishkin står och predikar SEO! Han är riktigt pedagogisk och smart i sitt sätt att förklara vad man ska tänka på, och vad man ska undvika. Deras sätt att se på SEO ligger helt i linje med hur vi på NOGA arbetar med SEO. Jag har därför översatt och sammanfattat ett inslag i White-Board-Friday som är riktigt aktuellt just nu.

Bakgrund:
Det är bara en tidsfråga innan Google kommer att ta i med hårdhandskarna mot sk. överoptimerade hemsidor. En överoptimerad hemsida är en sida som, i enlighet med Googles riktlinjer, har optimerats för hårt.

Exakt när bestraffningen verkställs är inte officiellt. Men vi ser redan nu tecken på att det håller på att hända.

Vi tror att följande punkter är de mest troliga anledningarna till att man riskeras att på något sätt drabbas av dessa bestraffningar. Så läs igenom NOGA. Ligger du i riskzonen? Ta det säkra före det osäkra och ändra:

1. Sidtitlar.

Sidtitlar har länge varit ett omdebatterat ämne. Hur ska de se ut? Hur långa ska de varför för maximal effekt? Hur många sökord får man ha med i en och samma titel?

En titel ska se verklig ut. Tänk inte ens tanken att spamma. Skriv en beskrivande titel som på riktigt beskriver innehållet på sidan. Titeln ska vara skriven för en användare och den ska se verklig ut. Glöm inte bort en punkt på slutet om du skriver en hel mening.

Ett exempel på en dåligt utformad titel: reklam, reklambyrå, webbyrå, stockholm, göteborg (kommentar: Spamming! Undvik detta!)
Ett exempel på en bra utformad titel: En ny webbyrå i Stockholm. (kommentar: Här har du med ett hett sökbegrepp, trots att du har en komplett, kort och snygg mening med punkt på slutet! Snyggt!)

2. Manipulering med länkar.

Länkar med exakta ankartextlänkar som återkommer på ett spammigt sätt, endast med en liten variation är varken snyggt eller bra. Undvik denna typen av länkande. Ingen tjänar på det! Användaren vill inte ha det, och du skapar definitivt BAD-will. Ändra istället till logiska enkla länkar. Det är självklart aldrig fel att sökmotoroptimera en ankartext. Men gör det sparsamt och ställ dig frågan varje gång: Är verkligen den här länken logisk och till nytta för besökaren? Använd “läs-mer-länkar”. Ja, du läste rätt. Tiden då alla länkar skulle se likadana ut är förbi – sedan länge. Naturliga länkar är det som gäller. Vi lever år 2012 nu. Inte 2002! Ordna detta så förflyttar du dig ut ur riskzonen!

3. Länkspamming i Sidfoten.

Lägg inte alla länkar i sidfoten bara för att du kan, och bara för att det finns “plats över”. Det är aldrig fel med länkar i sidfoten, om det är till nytta för besökaren. Självklart kan det vara befogat med en snygg uppställd rad med länkar till respektive undersidor om det tjänar något syfte. Men återigen, överdriv inte. Vi ser ofta länkspamming i sidfötter där man länkar alla möjliga typer av böjningar av ett och samma ord, till en och samma undersida. Som sagt: 2012. Inte 2002! 😉

4. Block av skräp.

Har du någon gång sett fyrkanter eller “block av sökord” på en hemsida? Vi ser det lite då och då. Det är ett slags block med text, där sökorden förekommer hela tiden. Ofta med olika böjningar av samma sökord. Ofta ser det ut såhär:
-sökord bla bla sökord bla bla sökord bla bla osv. Sen placeras och designas det ofta snygg i små block. Har denna typ av sökmotoroptimering någon effekt? Ja, det har det faktiskt. Effekten är att du riskerar att bli bestraffad och i värsta fall bortplockad! Gör dig av med allt skräp. När vi arbetar med Onpage-SEO brukar vi ofta rensa bort sådana här typer av Black-Hat-SEO-försök. Det hjälper dig nämligen inte alls. Det ökar absolut inte konverteringen. Man bör ställa sig frågan: Varför försöka ranka bra om du inte kan göra något åt besökarna? Rankingen i sig är oftast inte till någon vidare nytta om du inte kan göra något vettigt med dem! Det är naturligtvis konverteringen vi vill åt!

5. Länkar från sidor med tveksamt innehåll.

Försök undvika länkar från alla typer av suspekta länknätverk. Ofta lockas man av “Lägg till din länk i vårt länknätverk så får du 5 länkar tillbaka.”. Gå inte på det. Ödsla ingen tid på det! Likadant gäller för automatiska länktillägg. Även artikellänknetverk ska du akta dig för. Ett annat snabbt sätt att skaffa sig hundratals, och tom tusentals nya länkar i ett svep är forumsignaturslänkar. Just forumsignaturslänkar tror vi Google kommer att slå ner hårt på. Denna typ av Black-Hat-SEO är så lätt att komma åt, så sysslar du med dessa metoder bör du genast lägga av. Ska du länka från din signatur, vilket du naturligtvis kan göra, gör det på rätt sätt. En naturlig länk. Optimera inte ankartext och länktitel. Det är helt enkelt inte naturligt. Se länken som marknadföring av din sajt. Räkna inte med några SEO-effekter.

6 Olika sidor, med (nästan) samma innehåll.

En sida som handlar om “köpa bilar”, en som handlar om “handla bilar” en som handlar om att “köpa bilar. Varför 3 sidor? Vad vill du uppnå? Försök inte täcka in alla möjliga tänkbara fraser och böjningar med en specifik sida / fras! Som sagt, det är 2012, inte 2002! Använd en och samma sida och författa texten på ett sätt som verkligen är till nytta för besökaren! Är det naturligt att nämna sökbegreppen i varierande form så kan du naturligtvis göra det. Just don´t overdo it!

Här har du klippet från White-Board-Friday i sin helhet. Här hittar du artikel och klippet, på SEOMOZ officiella hemsida.

Lämna en kommentar