Vad kostar det?

En vanlig och helt rimlig fråga från nya kunder som hör av sig är ”Vad kostar det?”. Jag förstår verkligen att frågan dyker upp, men det enda rätta svaret är att “det inte kostar något”. Nu ska jag förklara varför.

När du vill köpa en ny bil så går du troligen inte in till en bilhandlare och frågar ”Vad kostar en bil?”, utan att först veta lite mer vad du är ute efter. Är det nytt, begagnat, mellanklass, sportbil, ja det finns väldigt många frågor att få svar på innan du och försäljaren ringar in dina behov och kan svara på exakt vad den aktuella bilen kostar som passar dig. Innan ni landat i ett mindre urval så är det självklart både omöjligt och oprofessionellt att svara på vad en bil kostar eftersom säljaren inte vet vad du är ute efter.

Bilköpsprocessen påminner till viss del om köp av tjänster för marknadsföring på internet. Men då är inte svaret på frågan ”en ny, tvåsitsig sportbil”. Inte ens ”sökmotoroptimering” eller ”konverteringsoptimering”. Snarare är det fler kunder och ökade intäkter som motiverar dig att investera i synlighet på internet. Bilen kommer sjunka i värde för varje dag som går, men din marknadsföring på internet ska i motsats varje dag generera intäkter. Och det fina i kråksången är att allt detta går att mäta.

Till skillnad från många andra SEO-företag pratar vi därför inte om att ligga först eller “vinna på Google”, det är egentligen bara en liten obetydlig strid. Vi ser till helheten och ser hellre till att du istället vinner det stora slaget. Slaget om affärerna. Därför borde frågan ”Vad kostar det?” istället vara ”Hur mycket kan jag tjäna på bättre synlighet?”. För egentligen är inte slutmålet att synas bättre. Inte ens att få fler besökare på din webbplats. Målet är att få fler kunder och ökad lönsamhet.

Hör av dig till mig så berättar jag gärna mer.

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.

Comments (1)

Det är få som ser en investering i SEO som något som ska stå på egna ben idag och det naturliga är väl att den görs som del i en marknadsbudget. Att SEO-företag pratar om ranking är självklart, för att skapa förutsättningar till bra positioner i sökresultatet för de mest relevanta sökfraserna med mest sökvolym är den primära uppgiften. Visserligen ger en relevant synlighet i sökresultatet oftast högre konvertering och visst hänger konvertering och SEO tätt samman i många fall men det är fortfarande två olika saker. Att kombinera radioreklam med SEO gör inte radioreklam till annat än vad det är.

Det är samma sak med Google Adwords. Lyckas man inte med sin SEO-kampanj fullt ut (uteblivna toppositioner) och väljer att annonsera istället för att få trafiken så kan man inte hävda att man gjort framgångsrik SEO bara för att företaget trots den misslyckade SEO-kampanjen ändå fått kunder.