Fler affärer med SEO


Sökmotoroptimering (SEO) handlar om hur du ska kunna synas framför dina konkurrenter, när någon söker efter det du erbjuder. Målet med SEO är att varje relevant sökning ska leda till ett besök på just din webbplats. Och till skillnad från när du annonserar kommer du själv äga din investering – eftersom att du investerar i din egen webbplats.

RELEVANS FÖR ATT RANKA

Precis som med sökannonsering (Google Search Ads) handlar SEO om att synas i Googles sökresultat – när någon söker efter det du pratar om på din webbplats. Men istället för att köpa annonser för att synas så visas du på grund av att Google bedömer att din sida ger ett relevant svar på sökarens fråga. Om du är den som har det mest relevanta svaret visas din sida överst i sökresultatet. Det förutsätter att du även har en teknisk korrekt sajt samt att även andra webbplatser går i god för din sajt genom att länka till den. Google bedömer alltså webbplatsens relevans och innehåll inom det aktuella ämnet. Därför är det nästan omöjligt att ranka på sökningar som inte har med innehållet på din webbplats att göra. Att synas i Googles sökresultat kallas att “ranka”.

INVESTERA I DIG SJÄLV

Eftersom arbetet med sökmotoroptimering innebär att du bygger upp trovärdigheten för din webbplats, är det en investering just i din webbplats. Till skillnad från annonsering som handlar om att betala för varje klick och besök på webbplatsen. Och när man investerar i sig själv kan man gott kosta på sig att tänka lite mer långsiktigt. Eftersom väl genomförd SEO med fördel sker över tid, så passar det långsiktiga perspektivet extra bra här.

OPTIMERING AV LÄNKPROFIL

Många förknippar SEO-arbete med att justera kod och text på webbplatsen, i hopp om att Google enkelt ska förstå att just min webbplats är den som bäst svara på sökfrågan. Det här är helt korrekt. Men det är endast en del av sökmotoroptimeringen som sker på själv webbplatsen. En stor del av insatsen handlar om att optimera sajtens länkprofil. Varje länk som pekar på din webbplats fungerar som en voteringsröst som legitimerar och intygar att din webbplats innehåller bra och relevant information inom ämnet. Ju fler webbplatser som länkar till dig, desto högre relevans. Och då anser Google att din webbplats är den som bäst kan besvara sökfrågan.

Genom att skaffa fler länkar, från relevanta webbplatser, förbättras rankingen och därmed synligheten i sökresultatet. Det här är den åtgärd som ger starkast effekt på resultatet. Här behövs en genomtänkt strategi för att optimera länkprofilen.

SEO VID LANSERING AV NY WEBBPLATS

I samband med lansering av ny webbplats förändras ofta förutsättningarna för ranking och synlighet i grunden. Än idag har många en bild av att man som regel tappar ranking i samband med ny webbplats. Nästa alltid beror det på att man missat att genomföra en analys som skulle visat på behov och problem som ganska enkelt kunnat förebyggas. Därför är det extra viktigt att inför lansering går igenom förutsättningarna och anpassar dem.

BÖRJA MED EN ANALYS

Bästa sättet att starta ett SEO-projekt är att genomföra en SEO-analys där en erfaren strateg analyserar nuvarande status och kommer med förslag på förbättringar och åtgärder. Helst ska du få ett åtgärdsförslag som utgår ifrån de insatser som ger mest effekt för pengarna. Sedan är det bara att börja arbetet med att optimera för en bättre synlighet. Och för fler affärer.

Vi har sedan 2009 hjälpt många företag att utforma och genomföra SEO-strategier som ger fler riktiga affärer. Hör av dig om du vill veta mer.