Sökmotoroptimering – 4 misstag du absolut INTE får göra!

Jag sammanfattar 4 misstag som du absolut inte får göra om du vill lyckas långsiktigt med ditt SEO-arbete!

Vi får en hel del mailförfrågningar om vad som är tillåtet med SEO, och vad man egentligen får och inte får göra. Det beror lite på vad man menar. Istället för att svara via mejl, tänkte jag skriva ett litet sammanfattande svar här i bloggen för att reda ut begreppen. Jag tänkte sammanfatta 4 misstag som du absolut inte får göra om du vill lyckas långsiktigt med ditt SEO-arbete! Vi får ofta frågor om just dessa bitar så vi tänkte att det kunde vara smart att svara “synligt”. (För att undvika eventuella missförstånd vill jag dessutom passa på att påpeka att det inte på något sätt är olagligt att ändå utföra nedanstående moment. Däremot är det osmart!). Vill du lyckas på lång sikt, gör du helt klart bäst i att följa de regler och anvisningar som finns. (Här kan du läsa mer om hur vi jobbar med Etisk SEO (Etisk Sökmotoroptimering – såhär jobbar vi).

4 SEO-misstag du absolut INTE får göra!

Följande misstag är rätt vanliga. Gör du dem? Sluta genast upp! 🙂

  1. Överdriv inte sökordsdensiteten.
    Sökbegrepp i h1, h2 och text är givetvis inte fel i sig. Men många överdriver. Många överdriver så pass mycket att textmeningarna blir ofullständiga. All text ska vara skrivet för en levande besökare med en korrekt mening. Stor bokstav i början av meningen, och en punkt i slutet. Sökbegreppen ska givetvis förekomma, men överdriv inte. Google har sedan länge annonserat att de ser allvarligt på dessa företeelser. På sikt kommer du att tappa i ranking om du sökordsspammar.
  2. Duplicate content
    Även om Google på sätt och vis tar hänsyn, så är det aldrig bra att ha flera sidor med samma innehåll. Tyvärr är det mer regel än undantag. Ofta finns följande versioner:a/ www.domän.se
    b/ domän.se
    c/ www.domän.se/index.php
    d/ domän.se/index.php
    4 olika versioner med exakt samma innehåll. Tänk er själva? Vilken gäller? Google vill givetvis inte ha en massa dubbletter ute samtidigt, så vad de gör är att de “tar bort” en version från sökresultaten. Med lite otur tar de bort den versionen med flest antal inlänkar… Detta är enkelt att fixa till, men väldigt vanligt att man struntar i.
  3. Länka inte från icke-relevanta sajter!
    Bara för att du har ett gäng bloggar passar de inte att använda i alla sammanhang. Länka inte från en sajt om golfbollar till en sajt om bilar. Kopplingen är långsökt, och du sänker dessutom trovärdigheten för sidan som länkar. Faktum är att du kan förlora mer på en sådan länk, än vad du tjänar i långa loppet!
  4. Identisk utformning på länktexten.
    Ju fler länkar med det exakta sökbegreppet som länktext, eller “ankartext” – desto bättre? Nej, absolut inte. Det luktar bluff och båg lång väg! Arbetar du med PR och länkbeten så har du oftast inte dessa problem. Men sitter du och utformar länkar är det viktigt att de är naturliga, och att de ser naturliga ut. Omkringliggande text är av stor vikt, det vet vi sedan länge. Undvik därför identiskt utformade länkar! Samma sak gäller naturligtvis länktitlarna.
Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.