Sökmotoroptimera Google Places (Google Maps)

Google Places och Google Maps? Vilket är vilket, och hur gör man?

Som de flesta vet är Google Maps och Google Places hårt sammakopplade. Det handlar om en smart kart- och platstjänst som bland annat visas direkt i Googles sökträffsida. Ett mycket bra exponeringstillfälle för ett företag som söker nya kunder alltså!

Simon Sundén, som bloggar för Binero sammanfattar det hela i ett välskrivet blogginlägg.

Det enda jag saknar i inlägget är väl egentligen att jag tycker att man kan trycka lite hårdare på just optimeringsaspekten. Förutom rätt kategorisering och beskrivning så hävdar jag dessutom att titelutformningen är oerhört viktig.

Ett konkret (påhittat) exempel på hur jag menar:

Ett motell som heter “Bellas Motell” som ligger i Malmö skulle kunna ha följande titel på sin Google Place:
“Motell Bella”.

Men, trots att är ett “motell”, så bör det vara intressant att locka till sig kunder som är på jakt efter ett billigt hotell-alternativ!

En optimerad Google Place-titel skulle då kunna se ut såhär:
“Hotell och Motell Bella i Malmö”

Givetvis är det viktigt att man pratar om både hotell och motell i beskrivningen samt på hemsidan.

Gör man på detta sätt bör man dyka upp betydligt högre i Google Places-listan!

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.