Så kan podden stärka ditt varumärke

Jack Werner, Bianca Ingrosso och Alexander Pärleros är tre av Sveriges mest framgångsrika poddare. Foto: pressbilder Matthias Ahlm/Sveriges Radio; pressbild Framgångspodden.

Podcasts har blommat upp storartat under de senaste fem åren och i dagsläget finns det ungefär lika många poddar och genrer som det finns studenter på Systembolaget en fredagseftermiddag. Bokstavligt talat.

Hur kan det egentligen komma sig att något så enkelt som en ljudfil har kommit att bli en av vår tids främsta marknadsföringskanaler? Och vad är det egentligen som gör att vissa poddar utmärker sig och är lite vassare än andra? Idag finns flera exempel på framgångsrika poddar som har lyckats bygga upp ett varumärke och nå ut till en målgrupp med budskap. Här listar vi några av dem och förklarar vad de gör rätt.

Men varför har det blivit en så populär kanal?

Det omåttligt populära mediet har funnits i rätt många år nu, och trots att det idag finns en hel uppsjö av poddar fortsätter fenomenet att växa. Mellan 2017 och 2018 ökade podcastlyssnandet med 32 procent och enligt Poddindex  lyssnar 1,6 miljoner svenskar på poddar varje vecka.

En podd är enkel att producera och distribuera. En podd är också mycket mer lättåtkomlig än andra medier eftersom den går att lyssna på i princip var och när som helst. Det går att ta in en stor mängd information i samma veva som man gör de mest vardagliga sysslorna. Det är dessutom sällan som någon strölyssnar på en podcast, istället söker lyssnarna aktivt och specifikt upp den podd de vill lyssna på. Redan där har du en het och aktuell målgrupp som är genuint intresserad av det du har att säga.

I en podcast hinner du även berätta mer under ett visst tidsspann än vad någon orkar eller ens hinner läsa. Samtidigt är det ett bra sätt att skapa trovärdighet, eftersom podcast är ett format där den som medverkar tenderar att vara mer öppen, närvarande och transparent. På så vis bygger du en stark relation med publiken i en mycket snabbare takt än i många andra medier. Samtidigt stärker du ditt varumärke och tränas i konsten att tala och lyssna.

Sex poddar som sticker ut ur mängden

>

1. Framgångspodden

Antal lyssningar per vecka: 129 069
Startade: 2015

Den ständigt högaktuella Alexander Pärleros är frontfiguren för Framgångspodden, som är en av Sveriges mest populära, och framgångsrika podcasts. Konceptet bakom Framgångspodden är att intervjua några av Sveriges mest framgångsrika människor. Hans intervjuteknik kännetecknas av att den alltid har en väldigt personlig prägel, där öppenhet och en gnutta sårbarhet är ett genomgående tema.

Pärleros gör dessutom alltid en gedigen research innan han träffar intervjupersonerna, och det märks. Engagemang, kunnighet och hårt jobb kan beskrivas som några av podcastens främsta framgångsfaktorer, och det är kanske inte så konstigt att den har kommit att bli en succé. Varumärket har vuxit storartat sedan poddens start 2015, och Pärleros har blivit ett välkänt namn i branschen, men också för allmänheten. I takt med poddens framfart har varumärket nått nya bredder, och idag jonglerar Pärleros ständigt mellan föreläsningar, olika projekt och podden.


2. Creepypodden

Antal lyssningar per vecka: 110 947
Startade: 2015

Creepypodden är minst sagt en frisk fläkt i det svenska poddlandskapet. Den är något helt annat än de typiska kändispoddarna där två personer pratar relativt ostrukturerat om olika ämnen. I Creepypodden har programledaren Jack Werner dragit nytta av människans fascination för skräck som har funnits i århundraden, och tagit upp det till en modern nivå. Detta gör han genom att plocka upp och berätta otäcka spökhistorier som sprids på nätet, så kallade creepypastor. Berättelserna läses upp eller återberättas av antingen Jack Werner eller en skådespelare. För att förhöja känslorna och spänningen ackompanjeras ofta berättelserna med musik och effekter, men det är alltid själva berättandet i sig som är i fokus.

Creepypodden lyckas få till en säregen form av storytelling fylld med spänning och skräck, som minst sagt särskiljer sig från andra poddar. Werner lyckas alltid mana fram kalla kårar och gör det omöjligt att sova med nattlampan släckt. Podcasten har gjort att Werner har lyckats etablera sig som ett starkt namn med en lojal följarskara, samtidigt som han har byggt upp ett helt varumärke med Creepypodden. Som ett resultat av podcasten har han även släppt ett flertal böcker, varav flera lanserades under 2018.


3. Ångestpodden

Antal lyssnare i veckan: 24 000
Startade: 2015

I Ångestpodden pratas det om högt och lågt, och om livets höjdpunkter och motgångar. I podden finns en stor transparens där de två programledarna Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg synliggör och utbildar om psykisk ohälsa. Podcasten gästas av allt från kändisar till forskare och psykologer som tillsammans försöker normalisera och synliggöra psykisk ohälsa. ”Inget filter” är deras slagord och det som utmärker podcasten är just transparensen, ärligheten och genuiniteten. Kanske de främsta anledningarna till varför det är en av Sveriges största poddar. Man kan med säkerhet säga att det är en viktig podcast, inte minst i dagens samhälle och programledarna har hittat en effektiv kanal för att nå ut med sitt budskap.

Höckerstrand och Hallberg som båda är från en småstad har genom sin podcasts framfart lyckats bygga ett helt varumärke, och är i skrivande stund högt aktuella med boken Vi borde vara lyckliga. De föreläser även runt om i Sverige där de delar med sig av sina kunskaper. I en av föreläsningarna som heter ” Det du inte lär dig på handels” berättar de bland annat om hur de har lyckats göra en business på sin egen ångest och om skillnaderna som finns med att driva företag som kvinna.


4. Träningspodden

Antal lyssningar per vecka: 26 591
Startade: 2015

Träningspodden drivs av träningsexperten och hälsoentreprenören Lovisa Sandström tillsammans med programledaren Jessica Almenäs, och idag har de Sveriges största podcast när det kommer till träning och hälsa. I podden delar programledarna med sig av tips, information och inspiration om träning, kost och hälsa för att hjälpa människor till en mer meningsfull vardag där motion ska leda till långsiktiga resultat. I podden blandas perspektiv från amatörmotionären till experterna, vilket skapar dynamik i diskussionerna. Den går dessutom bortom det typiska medieklimatet som fokuserar på yta och quick fix.

På så vis har Träningspodden bidragit till att träning och hälsa blivit något som är tillgängligt och applicerbart för alla. Dessutom har de byggt vidare poddens varumärke på ett tidsenligt sätt genom att bjuda in sina lyssnare till en gemenskap med bland annat en facebookgrupp och ett instagramkonto med 24 000 följare. De har även släppt flera kritikerrosade böcker tillsammans. 2016 vann dessutom Lovisa priset som ”Årets PT”, och hon har även vunnit pris för ”Bästa Gym 2017”. Samma år blev Träningspodden nominerad till årets Social Media Influencer. Programledarna bakom Träningspodden har verkligen utnyttjat sin podcast till fullo, och använder sitt varumärke för att sprida viktiga budskap om träning och hälsa som en hållbar livsstilsförändring.


5. Alice och Bianca – har du sagt A får du säga B

Antal lyssningar per vecka: 176 932
Startade: 2017

Mycket kan man säga om så kallade ”kändispoddar”. Uttjatat och ointressant tycker många, men visst finns det personer som verkligen har maximerat podcasten till sin fördel. Ett av dessa exempel är skaparna bakom podcasten Alice & Bianca – har du sagt A får du säga B. Podcasten beskrivs som en ”kittlande podcast där inget är förbjudet”. Den har oftast en väldigt humoristisk ton där programledarna Alice Stenlöf och Bianca Ingrosso pratar om allt från roliga händelser i vardagslivet till framtidsplaner. Men även djupare ämnen som svartsjuka, ångest och ätstörning förekommer. Programledarna är otroligt transparanta i sin kommunikation och lyssnaren får alltid stor insikt i Stenlöf och Ingrossos privatliv. De pratar om lätta likväl som tunga saker, och gör det lätt för lyssnaren att känna igen sig.

Det är dessutom värt att notera är hur strategiskt de har använt sin podcast till att marknadsföra både sin podd och sina andra varumärken de har vid sidan om podden. Ingrosso har bland annat använt mediet till att marknadsföra sitt sminkmärke CAIA, och programledarna är just nu högt aktuella med sin livepodd som de anordnar i Globen under försommaren. Där kommer podcastens egna merch finnas tillgänglig för besökarna att köpa. Podden har bidragit till stora möjligheter, och faktum är att Stenlöf och Ingrosso är de första i Sverige som anordnar en livepodd i ett sådant storskaligt format att den utspelar sig på Globen. Alice och Bianca – har du sagt A får du säga B vann även pris för årets podcast 2018, utsett av Guldtuben.


6. Dumma människor

Antal lyssnare i veckan: Statistik ej tillgänglig*
Startade: 2018

”Om vi är så rationella, kunskapstörstande och objektiva som vi tror, varför beter vi då oss så omänskligt korkat?” Dumma människor är en up-and-coming podcast som fort har letat sig upp bland topplistorna. Även om det inte finns statistik om ett exakt lyssnarantal i nuläget så går det att dra slutsatsen om att det finns ganska många. Under vecka 19 låg podden exempelvis före Creepypodden på topplistorna, vilket betyder att det finns en hel del lyssnare. Dumma människor beskrivs som en vetenskapstörstande podd om populärkultur, psykologi och mänskligt beteende. Lina Thomsgård som är pr-profil, föreläsare och grundare av Rättviseförmedlingen poddar tillsammans med psykologen Björn Hedensjö om människors dumma beteende.

I podden undersöker programledarna vad forskningen säger om mekanismerna bakom mänskligt beteende. Varför är exempelvis människan mindre benägen att hjälpa en medmänniska på en plats fylld med människor, än om personen är ensam på platsen? Dumma människor är en kunskapsspridande podd som ger lyssnarna insikt och förklaringar till människans dumhet. Den har under sin korta tid hunnit hyllas av bland annat Svenska Dagbladet, och programledarna har redan hållit en livepodd. Dumma människor har snabbt byggt upp ett varumärke och vi väntar förväntansfullt på vad som kommer härnäst.

*För att kunna föra statistik på en podcast krävs det att den är ansluten till exempelvis Poddindex. Alla poddar kan ansluta sig till Poddindex, men man behöver själv mejla till Sveriges Annonsörer för att bli certifierad. Certifieringsurvalet genomförs två gånger per år.


Poddar – inte bara till för hobbyisten

Vad är det då som dessa podcasts har gemensamt, trots att de tillhör helt olika genrer? Jo, de delar med sig av sin passion och expertis och ger ett genuint värde till sina lyssnare. I gengäld får de lojala lyssnare som återkommer till deras podcasts, tar del av deras erbjudanden och blir en del av gemenskapen. De har alla lyckats nyttja sin podcast på bästa sätt för att nå ut med sitt budskap och stärka sitt varumärke. Men, trots att vi har lyckats lista några riktigt skarpa poddar är det svårt att undgå en sak. Ekar det inte lite tomt på företagsfronten?

I podcastvärlden ligger mycket av fokus på hobbyisten. Många undgår helt att se de stora möjligheterna att ta poddandet till en företagsnivå. En podcast är ett utmärkt sätt för dig att nå ut med ditt budskap, skapa varumärkeskännedom för ditt företag eller attrahera nya kunder. I USA har företag som bland annat Sephora, Microsoft, Slack och Trader Joes hoppat på trenden och sett möjligheterna med att förstärka sitt varumärke med hjälp av podcasts. Men hittills har trenden inte riktigt hittat sin väg över Atlanten.

I mångt och mycket är podcast idag en underskattad kanal för marknadsföring, trots att det finns stor potential med att använda podcast i företag. Inte minst för att det särskiljer dig från konkurrenterna. Dessutom är det alltid uppskattat att vara först på banan. Så se till att sno de bästa knepen från poddarna i listan – dela med dig av din expertis, tillför lyssnarna något av ett värde och ge dem kunskap eller underhållning i något som väcker deras intresse.

Vill du veta mer om hur du kan använda dig av podcast i din marknadsföring? Hör i så fall gärna av dig till oss på NOGA så berättar vi mer.

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.