Så här väljer du en optimal Google AdWords-budget

Eftersom Google AdWords ofta är det sista steget i konverteringstratten och samtidigt är väldigt mätbart brukar man säga att AdWords alltid ska löna sig med ett direkt konverteringsvärde. Det är en sanning med modifikation, för det finns givetvis tillfällen när du inte direkt kan räkna hem ett klick på AdWords.

När vi diskuterar Google AdWords med en ny eller befintlig kund är frågan om budget en av de vanligast förekommande. En fråga som är väldigt svår att besvara med tanke på hur mycket det kan skilja mellan olika segment men också för att AdWords handlar om så mycket mer än att bara betala en fast summa.

Google AdWords ska (nästan) alltid löna sig

Eftersom Google AdWords ofta är det sista steget i konverteringstratten och samtidigt är väldigt mätbart brukar man säga att AdWords alltid ska löna sig med ett direkt konverteringsvärde. Det är en sanning med modifikation, för det finns givetvis tillfällen när du inte direkt kan räkna hem ett klick på AdWords. Det kan till exempel vara om du vill öka kännedomen om din fysiska butik och använda AdWords för att driva besökare via mobila sökningar dit eller för att du vill få fler läsare till dina content-sidor. Då handlar det om att AdWords ska löna sig på en längre sikt och att du i längden tjänar på att fler människor har upptäckt dig.

När du precis börjar annonsera på Google AdWords är det inte heller säkert att annonseringen direkt lönar sig. Därför är det också bra att räkna med att ta en högre kostnad för att få mer data och statistik att använda sig av i arbetet med att optimera och förbättra annonseringen. Därför är det bästa rådet för att hitta en långsiktig budget att bestämma dig för en generell summa och våga testa den på tre månader.

Räkna och gör prognoser!

Säg att du bestämmer dig för 10 000 kr i månaden och du vill annonsera jämnt över alla dagar i månaden. Det innebär att du har en dagsbudget på ca 322 kr. Du tar reda på vad klicken ser ut att kosta i ditt segment och du kommer fram till att du till en början lär betala ca 5 kr/klick. Det innebär att du i genomsnitt får 64 klick om dagen, totalt ca 2 000 klick i månaden. Om det är rimligt att förvänta sig en konverteringsfrekvens på 1 % kan du alltså göra en prognos på 20 konverteringar, vilket i sin tur innebär att du betalar 500 kr/konvertering (CPA).

Du behöver ha bra marginaler på dina produkter för att klara en konverteringskostnad på 500 kr i längden, men inledningsvis kan det vara bra att räkna med en hög kostnad innan annonseringen verkligen börjar löna sig. För att sänka denna kostnad de kommande två månaderna du testar behöver du arbeta aktivt med tre saker: dina landningssidor, ditt erbjudande och din AdWords-optimering. Det sistnämnda handlar om att pausa vissa sökord och att testa nya sökord. Det handlar om att arbeta med negativa sökord. Det handlar om att sänka budet eller byta budstrategi. Det handlar om att använda remarketing (RLSA) eller andra sätt att göra dig mer relevant i sökresultatet. Det handlar om att se över tidpunkter som ger dig bäst besökare och satsa hårdare på dem. För att nämna några exempel.

Din budget kommer alltid variera, men du måste våga testa för att veta inom vilka nivåer du ska variera dig.

Efter tre månader kan du utvärdera ditt test. Har du lyckats sänka din klickkostnad så pass mycket att du får tillräckligt många besökare inom din budget? Blir du begränsad av din budget så att det finns fler besökare att hämta med en högre budget? Och konverterar dina besökare till en lönsam kostnad per konvertering? Innan du har testat är det svårt att veta vilken budget som är rätt för dig och det är också därför det är svårt att säga en fast summa du ska annonsera för varje månad på Google AdWords. Svaret är snarare att budgeten alltid kommer variera, men du måste våga testa för att veta inom vilka nivåer du ska variera dig.

Och kom ihåg, det du gör i Google AdWords är inte det enda du behöver arbeta med. AdWords handlar egentligen bara om att driva in besökarna på webbplatsen, vad de sedan gör där styr du inte över med en annons. Därför behöver du parallellt arbeta med att utveckla dina landningssidor och ditt erbjudande för att du ska vara tillräckligt intressant att handla av. Först då använder du din budget på bästa möjliga sätt.

Tre tips att tänka på innan du bestämmer dig för en budget att testa på Google AdWords:

  • Ta reda på vad klicken kostar i ditt segment – så du vet hur många besökare du kan få varje dag. Om du annonserar i ett segment med dyra klick är det svårt att få ut många besökare med en låg dagsbudget. Om du inte kan få ut tillräckligt många besökare som sannolikt kan konvertera i en affär så måste du höja din budget för att annonseringen ska vara värd att göra.
  • Snåla inte i början – även om det förmodligen inte lönar sig direkt så är det bättre att lägga sig på maximala budgeten du har utrymme att spendera (och helst lite till). På så vis får du mer data, mer statistik och mer information att gå på. Och antagligen snabbt väldigt många fler besökare än tidigare.
  • Om du köper in tjänsten av en byrå – se till att du vet vad du betalar för arbete och vad du betalar i klickkostnad så du inte betalar en klumpsumma för allt.

Vill du ha hjälp att utvärdera din budget på Google AdWords? Vi på NOGA hjälper gärna till att hitta rätt budget för dig, kontakta mig för mer information!

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.