Ny förändring av sökresultatet – Sökträffarna får bredare utrymme

När det gäller det organiska sökresultatet så blir varje sökträff bredare, vilket innebär att det går att skriva fler tecken i titeln än tidigare. Det innebär givetvis en stor förändring, då det på sikt går att utnyttja ytterligare ord för att övertyga den som söker om varför hen ska klicka på just dig.

För ett par månader sedan förändrade Google utseendet på sökresultatet på datorer genom att ta bort Adwords-annonserna i högerspalten. Nu ser det ut som att ytterligare en stor förändring har skett, då spalten med sökresultat har ökat på bredden.

Tidigare har sökresultatet legat på ungefär 500 bildpunkter i bredd, men de senaste dagarna har allt fler Google-användare upplevt en förändring och att sökresultatet nu snarare ligger på 600 bildpunkter i bredd. Samtidigt minskar avståndet mellan sökresultatet och högerspalten, där till exempel Google Shopping-annonser, informationsrutor eller kartor syns, beroende på vad du söker efter.

Den amerikanska bloggen thesempost.com, som skriver om nyheter inom marknadsföring på sökmotorer, är en av de som har uppmärksammat den här förändringen först. De visar på flera exempel med det nya utseendet i sökresultatet och jämför med tidigare utseendet. Som ofta när Google genomför en förändring så sker det först i USA för att sedan utökas till runt om i världen. Här i Sverige går det att se förändringen när man testar olika sökresultat, men den gamla bredden syns också fortfarande på vissa sökresultat.

Nedan ser ni skillnaden på sökresultatet för en sökning med först den tidigare bredden och därefter med den nya, bredare storleken. Notera hur Adwords-annonsen blir bredare och hur hela 71 tecken syns i titeln för en av de organiska träffarna.

Smalare bredd på Googles sökresultat för "billiga hus"

Bredare bredd på Googles sökresultat för "billiga hus"

Mer utrymme för en längre titel

Den här uppdateringen av utseendet innebär givetvis en förändring för den som vill synas i sökresultatet. När det gäller det organiska sökresultatet så blir varje sökträff bredare, vilket innebär att det går att skriva fler tecken i titeln än tidigare. Länge har rekommendationen varit att titeln inte ska överstiga 55-60 tecken, men med den nya bredden ser det ut som att det går att skriva upp till 70 tecken. Det innebär givetvis en stor förändring, då det på sikt går att utnyttja ytterligare ord för att övertyga den som söker om varför hen ska klicka på just dig.

Samtidigt blir det även mer utrymme för beskrivningen, meta description, som syns under sökresultatet. I de sökresultat där bredden har utökats verkar dock inte fler tecken synas, det ser fortfarande ut vara mellan 150-160 tecken som är begränsningen. Däremot blir varje rad bredare med upp till 100 tecken på den första raden.

Förändringen gör därmed att sökresultatet blir något mindre på höjden, så fler organiska sökträffar syns tidigare på skärmen. När Google utökade till fyra annonser i toppen petades många sökträffar ned, men nu finns det alltså återigen mer utrymme att synas på, tidigt på skärmen. När det gäller Adwords så påverkas ju givetvis även annonserna av den nya bredden. Än så länge finns det inga uppgifter om att antalet tecken som går att skriva på varje rad i en Adwords-annons kommer att bli fler, men det är ett troligt antagande om denna förändring blir permanent. Det som syns redan nu är att annonsen i sig har blivit bredare och att avståndet mellan webbplatslänkarna har utökats.

Stora förändringar av sökresultatet

Google genomför just nu stora förändringar av sökresultatet. Utöver den nämnda förändringen med fyra annonser i toppen så har den senaste tiden tester genomförts med gröna annonsmärkningar och med svarta titlar istället för blå i det organiska sökresultatet. Dessa två har endast varit tester som inte slagit igenom lika fullt ut som den nya bredden har gjort, men det visar på de många förändringar som just nu sker hos Google.

Däremot ska vi komma ihåg att Google officiellt inte bekräftat den nya bredden på sökresultatet, men med så många uppgifter om en förändring brukar det bara vara en tidsfråga innan det är officiellt. Det är också viktigt att komma ihåg att förändringen gäller utseendet på datorer, så för att skriva så optimala titlar som möjligt måste du också hålla koll på hur utseendet ser ut i mobiltelefoner.

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.