Koppla ihop Google Analytics med Google AdWords – så att besökarna visas på rätt ställe i statistiken

Vi på NOGA tar ofta över administrationen av Google AdWords från kunder som tidigare själva skött det. Att administrera AdWords är tidskrävande och kräver både engagemang och kunskap om de olika funktionerna, vilket gör att det ofta är smidigare att låta en partner sköta det. Något vi ofta stöter på när vi tar över ett AdWords-konto är ett misstag som förmodligen görs på grund av att få känner till funktionen. Men för de som känner till funktionen blir statistiken i Google Analytics betydligt mer rättvisande.

Så här kopplar du samman dina konton

Det handlar nämligen om att koppla ihop sitt konto i Google AdWords med Google Analytics. Detta måste göras manuellt och för den som inte har koll på alla funktioner i vare sig AdWords eller Analytics så är det givetvis lätt att missa den detaljen. För att koppla ihop AdWords och Analytics följer du bara dessa enkla steg:

  1. Du behöver ha tillgång till din webbplats Analytics och AdWords på ett och samma Google-konto (e-postadress).
  2. Ta fram din webbplats i Analytics och klicka på ”Administratör” i översta menyn.
  3. Under ”Webbegendom” klickar du på ”AdWords-länkning” och därefter väljer du det konto du vill länka samman med Analytics.
  4. Klicka på knappen Fortsätt.
  5. Om du bara har ett konto och en webbplats behöver du inte göra något i nästa steg som heter ”Konfigurera länk” utan du kan direkt klicka på knappen Spara.
  6. Så enkelt är du färdig med sammankopplingen och statistiken från Google AdWords kommer att synas i Analytics inom 24 timmar.

Länka AdWords i Analytics

Vad är syftet med detta då?

Besökarna från Google AdWords syns i Analytics även utan koppling – men på fel plats. I vänstermenyn i Analytics finns ett val som heter ”Förvärv -> All trafik -> Kanaler”. På denna sida kan du se de olika trafikkällor som du får besökare från, till exempel med de engelska namnen ”organic search”, ”social” eller ”paid search”. Om du inte har kopplat samman AdWords och Analytics hamnar dessa besökare helt felaktigt under ”organic search”, vilket gör kanalen mycket missvisande. För du vill väl givetvis veta skillnaden mellan besökare du har betalat per klick för att få eller de som du har förtjänat genom dina positioner i Googles sökresultat?

Dessutom får du mycket mer information i Analytics som till exempel CTR och kostnad, vilket gör att du smidigt kan jämföra mot din försäljning om du till exempel driver en e-handel.

Om denna enkla sammankoppling görs direkt när en Google AdWords-annonsering inleds blir det mycket lättare att analysera dina besökare samt framförallt se utveckling över tid. Om du istället blandar ihop dina besökare under flera månaders tid för att sedan börja skilja på dem är det svårt att jämföra hur du utvecklar din annonsering och hur dina förändringar har lett till positiva effekter för din webbplats.

Läs gärna mer om hur vi på NOGA arbetar med Google AdWords och hör av dig om du vill ha hjälp med annonsering eller Google Analytics!

Lämna en kommentar