Konverteringsoptimering – Gör besökarna till kunder

Säg att du till exempel har 4 000 besökare till din webbplats idag, men endast 200 av dem beter sig som du vill, det vill säga köper en produkt eller tjänst av dig. Tänk om det finns sätt att få den där siffran, 200 alltså, att bli högre? Betydligt högre. För en e-handlare är det här vardagsmat. Att göra allt för att besökarna ska bli kunder. För det är precis vad konverteringsoptimering handlar om. Att göra kunder av besökarna.

Tänk dig nu världens snyggaste butik, mitt i centrum, längs gågatan, där massvis med köpsugna människor promenerar dagligen. Tänk dig sedan att belysningen i butiken plötsligt släcks. Alla varor flyttas från huvudgången vid entrén och placeras istället längst in i butiken, alldeles bakom den där väggen. Inte speciellt smart va? Och även om butiken ändå skulle lyckas locka in en del människor, så kommer antagligen ingen att handla eftersom att de varken ser eller hittar något.

VINN KAMPEN PÅ WEBBPLATSEN

På nätet fungerar det på precis samma sätt. Att få webbplatser att ranka högt upp på Google är det bästa vi vet. Men vad spelar det för roll om ändå ingen köper något? Faktum är att placeringarna är oerhört viktiga, men även med besökarna väl inne på webbplatsen behöver du göra allt för att få dem att agera som du vill – att gå från att vara besökare till att bli kunder. Att få dem att konvertera. Vi kallar det för konverteringsoptimering, CRO (Conversion Rate Optimization).

Bra placeringar på Google är givetvis en förutsättning, men det är med en genomtänkt strategi som du får kunden att verkligen handla av dig. Dina besökare ska generera affärer till dig. Eller hur? Konvertering handlar i slutändan bara om långsiktig optimering.

Hör av dig till oss om du vill prata mer om hur man kan göra kunder av sina besökare.