Gör besökarna till kunder med konverteringsoptimering (CRO).

Händer det att du funderar på vad dina webbplatsbesökare egentligen gör på din webbplats? Varför de ens är där? Det
gör jag också. Som strategisk partner åt våra klienter är det helt klart en viktig del av vårt jobb att hjälpa våra klienter
att tjäna mer pengar genom att synas för precis rätt målgrupper. Och genom att få besökarna att bli kunder.

Säg att du till exempel har 4 000 besökare till din webbplats idag, men endast 200 av dem beter sig som du vill, det vill säga köper en produkt eller tjänst av dig. Tänk om det finns sätt att få den där siffran, 200 alltså, att bli högre? Betydligt högre. För en e-handlare är det här vardagsmat. Att göra allt för att besökarna ska bli kunder. För det är precis vad konverteringsoptimering handlar om. Att göra kunder av besökarna.Tänk dig nu världens snyggaste butik, mitt i centrum, längs gågatan, där massvis med köpsugna människor promenerar dagligen. Tänk dig sedan att belysningen i butiken plötsligt släcks. Alla varor flyttas från huvudgången vid entrén och placeras istället längst in i butiken, alldeles bakom den där väggen. Inte speciellt smart va? Och även om butiken ändå skulle lyckas locka in en del människor, så kommer antagligen ingen att handla eftersom att de varken ser eller hittar något.

VINN KAMPEN PÅ WEBBPLATSEN

På nätet fungerar det på precis samma sätt. Att få webbplatser att ranka högt upp på Google är det bästa vi vet. Men vad spelar det för roll om ändå ingen köper något? Faktum är att placeringarna är oerhört viktiga, men även med besökarna väl inne på webbplatsen behöver du göra allt för att få dem att agera som du vill – att gå från att vara besökare till att bli kunder. Att få dem att konvertera. Vi kallar det för konverteringsoptimering, CRO (Conversion Rate Optimization).

Sökmotoroptimering handlar om slaget i sökmotorerna och konverteringsoptimering om att vinna närkampen på webbplatsen.

Bra placeringar på Google är givetvis en förutsättning, men det är med en genomtänkt strategi som du får kunden att verkligen handla av dig. Dina besökare ska generera affärer till dig. Eller hur? Konvertering handlar i slutändan bara om långsiktig optimering.


Läs mer om hur vi jobbar med konverteringsoptimering (CRO)

#
17 Feb: Öka konverteringen för din e-handel – Del 2: Fyra smarta verktyg
Jag har valt ut fyra olika verktyg/tillvägagångssätt/metoder som du kan ta hjälp av för att förstå din data, din trafik och dina besökare. Dessa hjälpmedel kan användas för att förstå dessa tre viktiga element i din e-handel och förstå vad dina kunder sysslar med i djungeln av sidor som är din butik.
#
25 Maj: Tre sätt att mobilanpassa din webbplats.
De allra flesta webbplatser som byggs idag är responsiva. Men responsivitet är inte det enda sättet att göra en webbplats idag. Det finns egentligen tre skilda konstruktionssätt för att få sin webbplats att fungera i mobila enheter.