INSTAGRAM ADS – NÅ UT TILL EN VÄXANDE PUBLIK MED FOKUS PÅ DET VISUELLA


Instagram är en plattform som fortsätter att växa, både i antalet användare och som marknadsföringsplattform.
Med över 500+ miljoner aktiva konton varje dag så finns det fantastiska möjligheter för företag att synas.
Vare sig du vill öka medvetenhet, få klick eller öka konverteringen så är Instagram en plattform du vill marknadsföra dig på.
Att synas på Instagram innebär att du som företag når ut till en väldigt bred publik vilket i mångt och mycket består av en yngre publik.

ANNONSERA PÅ INSTAGRAM

Alternativen är många för hur du kan synas på Instagram. I huvudsak finns det två olika platser att annonsera på i appen. Antingen så syns din annons i flödet och kommer upp som ett helt vanligt inlägg, eller så kan annonsen visas i Instagram Stories. Instagram Stories fungerar i princip på samma vis som ett vanligt inlägg, dock så försvinner det efter 24 timmar. När användare tittar på dessa stories och klickar vidare så visas din annons mellan två andra stories.

Så hur kan annonserna vara utformade? Det finns tre varianter av annonser du kan marknadsföra på Instagram Ads: fotoannonser, fotoannonser i bildspel (carousel), och videoannonser (upp till 60s långa). Det händer att företag kopierar över sina annonser från Facebook till Instagram och antar att det ska fungera. Det gör det inte. Det är extra viktigt att tänka på exakt hur din annons ser ut, speciellt då Instagram är en otroligt visuell plattform. Ett bra tips är att A/B testa annonserna vilket kommer att ge värdefull feedback på vad som egentligen fungerar på Instagram till skillnad från Facebook.

HITTA DINA PERFEKTA KUNDER

Remarketing fungerar även väldigt bra att använda på Instagram. Såsom med Facebook Ads så är det enkelt att applicera den pixel du använder på Facebook till Instagram då de två plattformarna är integrerade i varandra. Så de custom audiences du använder på Facebook kan du även använda på Instagram. Här gäller det dock att ha noga översikt då demografin på användarna kan skilja sig åt. Rent generellt är det en yngre publik på Instagram i jämförelse med en lite äldre på Facebook.

#
06 jul: 4 tips på hur du blir en skickligare filmfotograf

På sociala medier ser vi idag mer film än någonsin. Och det är inte så konstigt. Vi tittar ju mer än gärna på film – nästan oberoende av innehåll. Det gör film till ett oslagbart medium med högt obs-värde. Eftersom vi är så vana vid att se på film, så…