Google lanserar AMP Stories – snor idén från Instastory och Snapchat

Att trafiken från mobila enheter hela tiden ökar är egentligen inget nytt. Och att Google fortsätter värdera mobilupplevelsen allt högre är inte heller någon direkt nyhet. Något som däremot är en intressant nyhet är att Google just nu testar en helt ny funktion för det mobila sökresultatet. Det här tror vi kommer skapa nya, intressanta möjligheter framöver.

Accelerated Mobile Pages (AMP) är ett format från Google som gör att responsiva (mobilanpassade) webbplatser byggda med AMP laddar snabbare i mobilen och därmed skapar en bättre användarupplevelse.

Nu tar Google detta till en helt ny nivå och lanserar AMP Stories, en motsvarighet till Instastory och Snapchat. Formatet är helt nytt och är byggt på AMP-tekniken där bilder, videor och grafiska element, som vi vet attraherar användare och ger engagemang, spelar en större roll för innehållet. Detta innehåll kommer kunna indexeras av Google Sök för mobil och kommer även kunna visas på olika enheter. Formatet har precis lanserats och indexeringen har ännu så länge begränsats till olika nyhetssajter som varit med i utvecklingsprogrammet.

Vi kommer säkerligen få se fler som testar detta format framöver och för dig som idag har en content-driven strategi för din marknadsföring kommer det här vara extra viktigt. Nu återstår att se hur Google väljer vilket “content” som ska vara synligt i sökträfflistan. Att jobba med SEO för innehåll kommer fortsätta vara viktigt. Och att skapa innehåll som är av värde för mobilanvändaren kommer bli än viktigare.

Google har satt samman en “tutorial” där de beskriver hur man går tillväga för att använda AMP Story- formatet.

Mer om AMP Stories finns att läsa på developers.googleblog.com och på searchenginejournal.com.

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.