Google försämrar förutsättningarna för att kunna se vilka sökord som genererar trafiken.

Att arbeta med sökmotoroptimering innebär att Google ständigt ändrar och justerar sina algoritmer för att kunna visa besökarna det mest relevanta sökresultatet. Det är vi vana vid. Ibland kommer det även större justeringar och ändringar från Google som ändrar spelreglerna. Det har hänt nu.

Google tar nu bort insamlingen av organiska sökord i Google Analytics. Att kunna se vilka sökord som genererat trafik är numera ett minne blott. Att anpassa innehållet efter besökaren blir numera betydligt svårare. Jag skulle dessutom vilja dra det så långt som att en av de främsta funktionerna med hela Google Analytics nu är borta. Nu får man helt enkelt ta till andra knep om man vill försöka lista ut vilka sökord som genererar trafiken åt dig.

Att mäta effekten av konverteringsoptimering.

Att kunna mäta den faktiska effekten av en konverteringsförhöjande åtgärd är nu, åtminstone med Google Analytics, betydligt svårare. Iallafall för den som arbetar med sökmotoroptimering för den organiska sökträffsidan. Men om vi får lov att ta på oss Google-kostymen en sekund, så är det här förmodligen ett steg i att ytterligare försöka flytta fokus från organiskt sök till AdWords-sök. Men lite dubbelt är det, eftersom Google samtidigt uppmuntrar till relevant innehåll på alla sidor. Google Analytics har varit ett perfekt verktyg till just detta. I princip krävs nu Google AdWords-annonsering för att kunna läsa av statistik kopplat till de sökord som genererat trafiken.

Läs mer om konverteringsoptimering.
Läs mer på Search Engine Journal.

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.