Få fler kunder med Google Search Ads

Varje dag googlar miljontals människor efter tjänster och produkter. Flera av söker garanterat efter det du erbjuder. Dessutom sker Google-sökningar ofta sent i köpprocessen (kundresan) – nära ett köpbeslut. Det gör sökannonseringen till en mycket lönsam investering.

Så här fungerar sökannonsering

Sökannonsering handlar om att synas i sökmotorer, främst Google – när någon söker efter det du erbjuder. Annonsen innehåller text som beskriver ditt erbjudande samt en länk till din webbplats. En väl utformad annonsstrategi ger dig fantastiska möjligheter att hitta nya kunder, men eftersom sökmönster och beteende förändras mycket snabbt, behöver man hela tiden utveckla och optimera annonskampanjerna och analysera resultatet.

Lönsam annonsering för företag

Google är utan konkurrens den största aktören inom sökannonsering. Sedan flera år tillbaka är intäkterna från Google Ads, Googles främsta intäktskälla. Men det är inte bara Google som tjänar pengar på annonserna. Den främsta anledningen till framgången är naturligtvis att ett stort antal företag har lyckats få många nya kunder genom att annonsera med Google Ads. En av anledningarna till att det fungerar så bra och är så kostnadseffektivt är debiteringsmodellen. Du betalar för resultatet. Först när någon klickar på din annons debiteras du. Annonsutrymmet köps genom programmatisk budgivning. Och det är inte bara e-handelsföretag som kan öka sin försäljning med Google Search Ads utan alla typer av företag kan skapa riktig affärsnytta med hjälp av sökannonsering.

Google Shopping för e-handlare

Med Google Shopping och Google Smart Shopping annonserar du som säljer produkter på nätet i Googles sökresultat med pris och produktbild. Och den som söker får svar redan i sökresultatet. Eftersom svaret består av flera leverantörers bilder och priser uppfattas annonsen som mycket relevant. Och det visar sig även i lönsamhet för den som annonserar.

ABANDONED CART & REMARKETING

Händer det att dina besökare ibland lämnar din webbplats, utan att först ha handlat av dig? Med Remarketing når du dessa personer igen. En del av dina besökare har kanske till och med lagt produkter i sin varukorg men ändå inte riktigt tagit det där sista steget att checka ut. Men hjälp av Abandoned Cart Remarketing kan du åter igen nå dessa personer och med Dynamiska Produktannonser kan du visa individuella erbjudanden för just de här potentiella kunderna. Här finns stora möjligheter att nå en högre avslutsfrekvens och lönsamhet.

TA HJÄLP AV EN GOOGLE ADS-SPECIALIST

Oavsett om du tänkt sköta det mesta med annonseringen själv eller ta hjälp av en specialist, så är det alltid bra att ha en certifierad Goolge Partner som bollplank och stöd. Vi kan hjälpa dig med allt ifrån att bygga upp ditt annonskonto och ge dig stöd i annonseringen till att kontinuerligt utveckla, optimera och förvalta din synlighet på Google. Vid ett samarbete sätter vi gemensamt upp nyckeltal kopplade till bolagets affärsmål. Resultat och analys går vi sedan tillsammans igenom, minst en gång per månad.

Vi på Strategibyrån Noga hjälper dig gärna undersöka hur du ska kunna få fler kunder med hjälp av sökannonsering och Google Search Ads.