Öka konverteringen för din e-handel – Del 2: Fyra smarta verktyg

Jag har valt ut fyra olika verktyg/tillvägagångssätt/metoder som du kan ta hjälp av för att förstå din data, din trafik och dina besökare. Dessa hjälpmedel kan användas för att förstå dessa tre viktiga element i din e-handel och förstå vad dina kunder sysslar med i djungeln av sidor som är din butik.

I den första delen av min konverteringsserie så pratade jag lite om enkla förbättringar och insatser som i princip alla kan göra i sina e-handlar. I den andra delen kommer jag ge lite tips på vad du ska använda för verktyg och metoder för att avläsa dina besökare och deras beteende. Ju mer du förstår av vad de gör, desto bättre kan du tillgodose deras behov och förbättra din webbplats och på så sätt öka din konvertering. Har du inte läst den första delen? Ja men då läser du förslagsvis den här, innan du går vidare i den här artikeln. Nu kör vi!

Jag har valt ut fyra olika verktyg/tillvägagångssätt/metoder som du kan ta hjälp av för att förstå din data, din trafik och dina besökare. Dessa hjälpmedel kan användas för att förstå dessa tre viktiga element i din e-handel och förstå vad dina kunder sysslar med i djungeln av sidor som är din butik.

1. Session Recordings – spela in dina besökare

Det finns oändliga möjligheter att spela in besökaren och dess rörelser och klick på webbplatsen. Jag rekommenderar personligen verktyget Hotjar, vars gratisvariant är tillräcklig för en mindre e-handel. Är behovet större så är inte deras betalvariant speciellt dyr.

Verktyget spelar in dina besökares rörelser på webbplatsen. Du ser med andra ord allt som besökaren gör på din webbplats. Var denne klickar, vilka sidor som besöks och var det uppstår eventuella hinder. Man kan avläsa mer än man tror i en persons musrörelser, tro mig.

Det är inte alltid så tidseffektivt, men det kan vara värt att titta på ett stort antal av dessa videos i efterhand. För anteckningar och se var problem uppstår för besökaren. Kanske går det se ett mönster?

heatmaps

2. Heatmaps

Heatmaps är precis som det låter, värmekartor. Ett verktyg för att se vilka delar av webbplatsen som är ”hetast”. När du sätter upp en heatmap så spårar den sen alla besökare på den specifika sidan och skapar en heatmap över var besökare klickar, för musen och scrollar. Du ser sedan en sammanställd heatmap med olika färger. Kanske är din favoritsektion på webbplatsen inte så populär som du trodde? Kanske klickar folk på något helt annat ställe? Här uppstår plötsligt förändringsmöjligheter! Detta är en funktion som finns i ovan nämnda Hotjar! 

3. A/B-tester

När man tänker på konverteringsoptimering så tänker många på just A/B-tester. Det är många som förespråkar, men betydligt färre som faktiskt använder. Det är synd kan jag tycka, för det är en jättemöjlighet. När du är osäker på om din köpknapp ska vara orange eller grön, ja men testa då! Är du osäker på i vilken ordning dina sektioner skall vara på startsidan? Ja men testa då!

För att kunna köra bra A/B-test krävs dock en del trafik, annars är det svårt att utläsa någonting. Därför bör man inte ge sig på detta innan man har implementerat de ovan nämnda grundgrejerna!

Populära verktyg för A/B-test är bland annat Sitegainer, Unbounce och Googles egna Analytics Experiments.

4. Användartester

Även om man gärna vill tro det själv, så är sällan en webbplats så självklar och lättmanövrerad som man själv anser. Därför är det bra med second opinions. Det är här användartester kommer in i bilden. Låt andra testa din butik och se hur enkelt eller svårt det faktiskt är. Skriv ner några frågor eller uppgifter som du vill att personerna ska svara på eller lösa. Det kan vara t.ex. ”Var hittar jag information om X och Y?” och se hur de klarar uppgiften.

Det finns webbplatser som tillhandahåller den här typen av tjänster där de låter sina anställda testa. Men det funkar fint att arrangera ett eget test med bekanta. Tänk dock på att inte bara ta din partner, din bästa vän och dina föräldrar. Risken är överhängande att resultatet inte blir objektivt och att det blir som i tv-serien Sillicon Valley.

Ett verktyg som vi på NOGA använt för att köpa och köra användartester heter Tweaky.

Jag hoppas att de här små stegen och tipsen kan hjälpa dig att få igång din konverteringsoptimering. Det är som sagt bara början, det kommer aldrig ta slut och du varken får eller kan sluta testa och prova nytt. Ett sista tips jag vill ge dig, är att våga testa. Det är så man får svaren. Okej, det funkade kanske inte? Men då vet du att det inte funkade.

 

Stort lycka till med din e-handel!


Tycker du fortfarande att grunderna är för avancerade? Eller behöver du hjälp med att ta din e-handel till nästa nivå? Tveka då inte på att kontakta mig.

Lämna en kommentar