Förlängd tid för att uppdatera till utökade textannonser

Google har nu meddelat att annonsörer på Google AdWords har till och med 31 januari 2017 på sig att uppdatera till utökade textannonser.

I juli lanserades utökade textannonser för alla annonser, en nyhet på Google AdWords tack vare det bredare utrymmet i sökresultatet. Det nya annonsformatet innebär att varje annons har två rubriker med 30 tecken vardera och en längre beskrivningsrad med 80 tecken.

Det nya formatet har dock också inneburit att alla annonsörer har varit tvungna att börja uppdatera sina annonser för att kunna gå över från det gamla till det nya formatet. Google har tidigare sagt att från och med 26 oktober går det inte längre att skapa och uppdatera gamla annonser, men det datumet har nu flyttats fram. Istället är det nu 31 januari 2017 som gäller, från och med den dagen kommer det endast gå att skapa och redigera annonser med det nya formatet. Det gamla formatet kommer dock att fortsätta visas vid sidan av även efter 31 januari.

Det är ändå rekommenderat att redan nu börja uppdatera alla sina annonser till den nya standarden. Detta dels eftersom det kan ta tid att få dem godkända då Google har haft en högre belastning än vanligt när det gäller nya annonser och dels för att det ger dig som annonsör tid att testa dig fram till vad som fungerar. Två nya rubriker innebär ett nytt sätt att arbeta och ju förr du kommer i gång med att använda de möjligheter som nu bjuds desto bättre för din AdWords-annonsering. Eftersom du kan låta dina bästa annonser i det gamla formatet ligga aktiva samtidigt som du testar det nya formatet är det enkelt att testa dig fram till vilka formuleringar du ska använda i just din annonsering.

Läs även: Fem viktiga nyheter för dig som annonserar på Google AdWords

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.