Fem viktiga nyheter för dig som annonserar på Google AdWords

Vi summerar fem av de viktigaste nyheterna från tisdagens Google Performance Summit 2016.

På tisdagen hölls Google Performance Summit 2016, där sökmotorjätten presenterade flera viktiga nyheter, framförallt om Google AdWords. Vi summerar fem av de viktigaste nyheterna från tisdagens event.

Enskilda bud för olika enheter – och större möjlighet att justera

Det är knappast en nyhet att Google numer sätter mobilen i främsta rummet – vilket ju givetvis beror på att en så stor del av alla användare också gör det. Över hälften av alla sökningar sker på mobila enheter och därför var det stora temat på Google Performance Summit att förändringar görs för att underlätta för en annonsering där mobilen prioriteras främst.

Till exempel kommer man i Google AdWords inom kort kunna sätta olika bud för desktop, mobil eller platta. Utifrån dessa specifika bud kommer annonsören sedan kunna göra justeringar för att hitta den mest lönsamma nivån för varje enhet. Möjligheten att justera buden blir också större, då justeringen kan ändras mellan -100% och +900%. Detta kommer ge annonsörerna större möjligheter att göra så exakt optimering som möjligt.

Fler tecken i annonserna

För någon vecka sedan började Google rulla ut en uppdatering med bredare utrymme i sökresultatet än tidigare. Detta påverkar givetvis även annonserna på AdWords, där vi som annonserar snart kan se fram emot att använda fler tecken. I dag finns plats för en rubrik på 25 tecken och två beskrivningsrader på 35 tecken. I och med den presenterade uppdateringen så kommer annonserna istället att rymma två rubriker med 30 tecken och en beskrivningsrad med 80 tecken.

När det gäller visningsadressen kommer Google automatiskt plocka domännamnet, men annonsören kan därefter lägga till en beskrivning av landningssidans innehåll som inte behöver stämma överens med den faktiska måladressen.

Denna uppdatering kommer rullas ut senare under året.

Responsiva Display-annonser Google AdWords

Responsiva display-annonser

Ytterligare en nyhet för att anpassa sig till en värld där mobilen kommer först, är responsiva annonser i display-nätverket. Det innebär annonser utan givna storlekar som anpassar sig efter användarens skärm – men också efter innehållet på webbplatsen där annonsen syns. Annonsörer som vill använda responsiva annonser kommer kunna ange rubrik, beskrivning, bild och måladress, sedan kommer Google göra resten för att skapa annonserna. Det innebär responsiva annonser som inte bara matchar innehållet, utan som till och med är snygga att titta på (till skillnad från Googles tidigare automatiska annonser).

Här tar Google ännu ett steg för att stärka sin marknadsandel inom native-annonsering och för att ytterligare utöka sin mobila display-annonsering. Samtidigt meddelar också Google att man utökar räckvidden för display-nätvärket med fler webbplatser och appar runt om i världen.

Similar Audiences för sökordsannonsering

Den nyheten som jag personligen tycker känns allra mest spännande av de som presenterades på tisdagen är möjligeten att lägga till ”similar audiences” på sökordskampanjer. Sedan länge är RLSA (remarketing list for search ads) en kraftfull möjlighet för att förbättra sökordskampanjerna, genom att endast visa annonserna mot de som tidigare har besökt din webbplats eller för att höja budet för dessa besökare. Nu utökas möjligheten med den nya målgruppen som innehåller personer som liknar de som tidigare har besökt dig.

Similar Audiences har alla förutsättningar för att göra Google AdWords till en ännu mer framgångsrik metod för att nå nya besökare.

Den här typen av målgrupp är alltså samma typ av lookalike-målgrupper som sedan länge finns för annonsering på Facebook. Där har lookalike-Audience-Marketing visat sig vara en framgångsrik metod för att nå nya kunder och det ska nu bli spännande att se den potentialen hos Google. Genom att använda kunskapen om sina webbplatsbesökare har similar audiences alla förutsättningar för att göra Google AdWords till en ännu mer framgångsrik metod för att nå nya besökare.

Ett helt nytt utseende för AdWords-gränssnittet

Redan i mars presenterades en förhandsvisning av det nya utseendet för Google AdWords-gränssnittet. Det 15 år gamla utseendet kommer nu få sig en ordentlig ansiktslyftning, vilket också bekräftades på tisdagen. Återigen är det mobilen som sätts i främsta rummet och som sägs vara en av de främsta anledningarna till förändringen.

Google Adwords - Nytt utseendeDet nya utseendet innebär bland annat en Overview-sida, som till exempel kommer att visa grafer över hur ens konton presterar, på kampanj-, annonsgrupp- och annonsnivå. Det innebär en avsevärt tydligare överblick över resultatet för annonseringen. Dessutom läggs en navigering till i vänsterkanten, där bland annat annonstillägg kommer synas, istället för på den undangömda plats under Inställningar som idag gäller. Dessutom kommer AdWords inte visa upp onödiga menyval, till exempel sökord på en display-kampanj, om du inte använder sökord där.

Det är bara några av alla designmässiga nyheter i denna stora förändring av AdWords-gränssnittet. En så pass stor förändring tar dock tid och kommer förmodligen inte att lanseras fullt ut till alla användare förrän i slutet av 2017.

För att se alla nyheter presenteras, inte bara om AdWords utan även om Analytics 360 Suite, så kan ni se sändningen från Google Performance Summit i efterhand. Där kan ni även se flera intressanta case studies från annonsörer på Google AdWords.

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.