Facebook tar upp kampen mot LinkedIn – Lanserar Facebook Jobs

Med en andel på 74 % av svenska internetanvändare är Facebook idag den största sociala plattformen i Sverige. Den andelen lär knappast minska med nya lanseringen “Facebook Jobs”. Med Facebook Jobs – som är en direkt konkurrent till sajten LinkedIn – kan du som annonsör nå specifika målgrupper med dina jobb-erbjudanden. Flera experter har redan varnat för att Facebook i och med lanseringen av Facebook Jobs kommer att erövra viktiga marknadsandelar från LinkedIn.

Facebook fortsätter att lansera nya tjänster och funktioner och det var bara för några månader sedan som Facebook Marketplace lanserades i Sverige och började konkurrera med Blocket om köp- och säljmarknaden. Nu i veckan rapporterades det alltså om att även Facebook Jobs kommer att rullas ut till Sverige. Förutom att tjänsten konkurrerar med LinkedIn, är också Arbetsförmedlingen och andra jobbsajter som t.ex. Monster konkurrenter.

Tjänsten lanserades i USA och Kanada för ungefär ett år sedan och släpps nu i totalt 40 länder, däribland Sverige, så håll utkik efter jobb-annonser i era flöden!

För dig som är rekryteringsansvarig är detta goda nyheter. Facebook är världsledande i målgruppsanpassning, vilket innebär att det kommer finnas mycket goda möjligheter att nå precis rätt mottagare vid rätt tidpunkt med hjälp av specifika parameterval. Att söka jobbet kommer dessutom vara mycket enkelt, och många uppgifter är dessutom förifyllda vilket dessutom gör processen effektiv. Dessutom kommer arbetssökande kunna skicka med delar av sin information från sin profilsida på Facebook i sin arbetsansökan. Rekryteraren kan sedan kontakta ansökande via Messenger för att exempelvis boka in en intervju eller begära in mer information.

LinkedIn, som kan anses ha legat lite efter Facebook i möjligheterna att annonsera specifikt med exakta målgrupper, behöver snabbt agera för att inte tappa marknadsandelar.

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.