Få besökaren att lämna din webbplats – innan det är för sent.

Försök paketera ditt erbjudande på ett inbjudande och attraktivt sätt. Att berätta om vilka kunder du jobbar med idag är också ofta en bra idé. Men i vilket skede vill du att besökaren ska konvertera, dvs göra det du vill?

Idag pratas det ofta om att ha en strategi för en besökare online. Vägarna till konverteringsmålen jämförs och A/B-testas som aldrig förr. För en e-handlare är det givetvis vardagsmat. Det här med att antingen lyckas ta besökaren hela vägen in i mål.

Eller misslyckas.

Vad det däremot pratas mindre om är företag som erbjuder tjänster. Tjänster där försäljningsprocessen mer eller mindre kräver en personlig kontakt. Speciellt tjänster av lite mer komplex karaktär, som inte direkt lämpar sig för att köpas online.

Många webbplatser inom tjänstesektorn har trots detta ingen riktig strategi för hur en besökare ska bete sig på webbplatsen. Vad ska vi säga på startsidan? Vilket budskap ska vi trycka på? Hur tar vi besökaren till nästa steg? För att komma igång, är följande frågeställningar bra att jobba med;

  1. Vad har vi för mål med besökaren online?
  2. Hur sänker vi trösklarna så mycket som möjligt?
  3. Och när är det dags att ta personlig kontakt?

Försök paketera ditt erbjudande på ett inbjudande och attraktivt sätt. Att berätta om vilka kunder du jobbar med idag är också ofta en bra idé. Men i vilket skede vill du att besökaren ska konvertera, dvs göra det du vill? Ett konverteringsmål med din webbplats skulle kunna vara att förmå besökaren att ringa direkt till en affärsutvecklare, och därmed lämna webbplatsen.

Men tricket är att göra det i precis rätt läge. 

Gör du det för tidigt är kunden inte tillräckligt mogen och tröskeln är alldeles för hög. Att i det läget uppmana kunden till att ta kontakt kommer sällan leda till fler affärer. Och givetvis vill du inte göra det för sent – när besökaren har tröttnat. Många webbplatser med alldeles för mycket information på fel ställe riskerar att trötta ut besökaren. Givetvis vill vi inte hamna i “to-much-nonsens-content”-diket. Där är det trångt, och inte speciellt mysigt.

Men när kunden har fått upp ögonen för dig, förstått att du vet vad du sysslar med, och dessutom läst om andra kunder som med gott resultat anlitat dig – ja, då är du hemma. Då skulle det kunna vara precis rätt läge. Och givetvis är det precis när du har besökaren lagom mycket på kroken – som det är dags att få din webbplatsbesökare att ta kontakt.

Många branschaktörer, som bedöms vara ledande offline, har idag en bra bit kvar till en ledande ställning på nätet. Men för att börja röra sig i rätt riktning behövs en användar- och konverteringsstrategi. En strategi för ökad synlighet, ett starkare varumärke – och fler affärer online. Och istället för att luta sig tillbaka bör du hela tiden jaga bättre data, eller rättare sagt – fler affärer. Sätt upp tydliga affärsmål, och anlita en partner med fokus på dina affärsmål. En partner som är vass på att arbeta strategiskt med bland annat sökmotoroptimering, remarketing och konverteringsoptimering.

Hur länge har du egentligen råd att inte göra allt du kan för att bli lönsam på nätet?

Hör av dig till oss på 036 – 777 90 95, eller strategiskpartner@noga.se så tar vi fram ett komplett upplägg där vi ser till att investeringen alltid ger mer tillbaka. Fler affärer till dig alltså.

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.