”Att starta e-handel är världens enklaste grej” – Eller?

Många väljer en lösning som är enkel att använda och/eller billig vilket ofta stramar åt din egen frihet. Välj en e-handelslösning där du själv kan påverka utseende, innehåll, laddningstid, mobilanpassning osv.

”Att starta e-handel är världens enklaste grej”. Det har du säkert hört någon säga. Det har i alla fall jag gjort under min tid som student på Jönköpings Handelshögskola. Delvis är det sant – det är smidigt att få tag på grossister idag och man har möjlighet att köpa in stora partier till ett lågt pris utan att det innebär hög risk. Ur den här synvinkeln så är det ingen lögn, vem som helst kan starta en e-handel i modern tid. Däremot, att få besökare att handla dina produkter är den riktiga utmaningen. Detta är säkert självklart för en del, men saknar man kunskap och erfarenhet kan det också leda till att man tar beslut som begränsar dina affärsmöjligheter. För att ge det här ämnet lite mer substans har jag valt att likna e-handel med en fysisk butik. Jag redovisar grundstenarna för hur du måste tänka när du driver försäljning online.

Din butikslokal

När du driver en E-handel är din webbplats din butikslokal och det är otroligt viktigt att få dina besökare att trivas. Att välja en e-handelslösning som inte begränsar dig och inte försämrar dina besökares upplevelse är därmed otroligt viktigt. Många väljer en lösning som är enkel att använda och/eller billig vilket ofta stramar åt din egen frihet. Välj en e-handelslösning där du själv kan påverka utseende, innehåll, laddningstid, mobilanpassning osv. Sitter du fast med en begränsande lösning så kan det liknas med att lägga en stor stock utanför din butiksdörr på stadens största affärsgata. Eller skulle du till exempel acceptera att din hyresvärd förbjöd dig att använda hyllor i din butik? Tveksamt va?

Idag är användarvänlighet och användarupplevelse två av de allra viktigaste sakerna när du driver en E-handel – glöm aldrig det.

Ditt skyltfönster

Att ca 1-2 besökare av 100 slutför ett köp är en ganska normal konverteringsgrad inom e-handeln. Detta innebär att du måste få in otroligt många besökare för att nå en relativt bra omsättning. Men att driva trafik till din webbplats är inte så lätt som det kanske låter. I en fysisk butik så kan alla förbipasserande på gatan se ditt skyltfönster, de kan lockas av det och besöka din butik. Online så kommer inte alla se ditt skyltfönster. Du måste istället strategiskt välja ut vem du vill visa det för, var du ska visa det och hur det ska se ut.

Din tillgänglighet

Din tillgänglighet

Precis som i centrum, så vill du att din butik ligger på samma gata som alla de andra butikerna. Det brukar dock innebära högre hyra men kundantalet kommer bli högre också. På samma sätt vill du lokalisera dig online – Högt upp i sökresultatet, så kunden kan hitta dig. Om du inte jobbar aktivt med sökmotoroptimering så kan du jämföra det med att ha din fysiska butik i en källarlokal mitt i ett villaområde: Du gör det svårt och omständligt för kunden att ta sig till din butik.

Din konkurrenskraft

När din besökare går på stan passerar hon en butik i taget, online kan hon öppna tio konkurrerande företags hemsidor samtidigt. Ditt budskap måste därmed vara tydligt på en gång: att gömma mjölken längst bak i butiken är ingen optimal strategi för din webbplats. När din besökare har hittat din sajt så är det ditt jobb att hålla henne kvar och slutföra ett köp, här spelar din försäljningsteknik roll.

Din försäljningsteknik

När besökaren väl är inne i din fysiska butik har du möjlighet att prata med henne: Läsa av hennes rörelsemönster, kroppsspråk och tonläge. På så vis kan du förhandla och anpassa ditt budskap. Detta är lite mer komplicerat när vi jobbar digitalt, men fullt möjligt och kan ha påvislig effekt på din försäljning. De visuella intrycken du ger besökaren är din röst, din säljteknik och den behöver ständigt förfinas.

Att driva en e-handel är inte ”världens enklaste grej”. Det handlar inte bara om att köpa in produkter till ett pris och sälja dem för ett annat. Den typen av affärer är långt förbi. Ovan nämnda exempel är bara en snudd av verkligheten, men visar ändå hur komplext det är med digitala affärer. Under min tid som student har jag lärt mig en del om teorierna bakom detta, men under min tid på NOGA så har jag lärt mig det praktiska utförande. Men ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur mycket mer man kan göra digitalt och vilket genomslag det kan få för affärerna om man bara arbetar på rätt sätt.

Lämna en kommentar