Använd ditt varumärke i din SEO-strategi.

Googles affärsidé bygger på att resultaten de presenterar ska vara så tillmötesgående som möjligt och att sökaren snabbt ska få svar på sin fråga och bli nöjd med detta. Ett starkt varumärke gör att fler klickar på länken.

Google gillar starka varumärken. I början av året började de tydligt visa i SERP’en att de känner till varumärket och företagsnamnet och placerar ofta detta först i länken, trots att många väljer att placera det sist i koden. Se inlägg av Simon Wall om kolon i titeln.

Här är ett exempel på ett företag som man kan hitta i Googles sökträfflista.

Titeln som företaget valt är i detta fall:
<title>Buy a Piano | Sell a Piano | Used Pianos | Pianomart.com</title>

Google väljer alltså att sätta företagsnamnet först här. Varför gör de så?

Googles affärsidé bygger på att resultaten de presenterar ska vara så tillmötesgående som möjligt och att sökaren snabbt ska få svar på sin fråga och bli nöjd med detta. Ett starkt varumärke gör att fler klickar på länken.

Så här kan ett resultat se ut som inte har ett varumärke i titeln:

Tidigare har SEO-strateger ofta rekommenderat att de första ordet i titeln för ex. startsidan ska vara ordet som man vill “optimera mest”. Ibland har man t.o.m. fått hoppa över att nämna företaget, för att få plats med alla sökord. Men, hur mycket betyder det egentligen att Google har börjat sätta varumärket först, oavsett om man placerar det i början eller i slutet?

Jag tror att det är viktigt att vara tydlig med sitt varumärke av flera olika anledningar;

  • Google visar att varumärket är viktigt. Detta betyder att de ser ett högre antal nöjda sökare på resultat med varumärken. Borde de inte också då premiera företag med starka varumärken?
  • Fler kommer klicka på din länk om du tydligt visar varumärket eller företagsnamnet. Det tillför en trygghetskänsla och relevans.
  • Att marknadsföra varumärket kommer ge långsiktiga fördelar, för allt eftersom tiden går kommer fler känna igen företagsnamnet om det figurerar ofta i SERP’en. När ditt företag dessutom växer kommer fler söka sig till företagsnamnet direkt istället för produkten/tjänsten.

Jag tror att marknadsföring av varumärket är ett starkt SEO-verktyg. Att bygga upp varumärket på nätet i exempelvis inkommande länkar kommer visa sig vara viktigt. Lyckas man med marknadsföringen av sitt varumärke, kommer detta medföra positiva effekter rent SEO-mässigt. Att nämna produkter och tjänster man vill synas på i samband med företagsnamnet är också bra. Det behöver nödvändigtvis inte alltid resultera i en länk, utan det kan räcka med att skriva ex. “köpte ett piano hos Pianomart”, så kommer webbplatsen med företagsnamnet Pianomart att få en positiv effekt på sökordet “piano”. Givetvis behövs också bra inlänkar, men det jag vill uppmärksamma handlar om en balans i hur företaget och webbplatsen omnämns på internet.


Arbetssättet med att marknadsföra varumärken på nätet, som både är långsiktigt och strategiskt, går hand i hand med Nogas syn på vad bra sökmotoroptimering är. Noga ligger i framkant vad gäller sökmotoroptimering och konverteringsoptimering och arbetar hela tiden med målet att webbplatsen ska generera fler affärer genom en bättre synlighet, samt ökad konverteringsgrad.

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.