Så påverkar AdWords din organiska trafik

En fråga som ofta dyker upp är huruvida en ökad eller minskad budget för Google Adwords påverkar den organiska trafiken och arbetet med SEO. Det här är ofta en källa till missförstånd, så det är dags att reda ut det.

Det enkla svaret är nej – det finns ingen direkt påverkan mellan organisk och köpt trafik. Det cirkulerar ofta ett felaktigt antagande om att ju mer du spenderar på betald annonsering på Google, desto mer premierar Google din webbplats med bättre organiska positioner och mer trafik. Men det stämmer alltså inte. Google är väldigt noga med att det inte finns någon påverkan mellan just organisk och köpt trafik.

Men det finns synergier

Däremot går det alltid att prata om synergieffekter tillsammans med Google Adwords. Indirekt finns det därför en viss påverkan och några av dessa listar jag här.

  • Personer som gör sökningar på Google och ser en annons är mer sannolika att också klicka på ett resultat i den organiska träfflistan för samma företag. Att få se två resultat för ett och samma företag på samma sökning kan öka benägenheten att klicka på en av de två.
  • Om du har ett varumärke som är ganska okänt för de flesta, kan du med hjälp av AdWords köpa dig synlighet, vilket gör att användaren i framtiden lättare känner igen ditt varumärke och senare också kanske klickar på ett organiskt resultat och förhoppningsvis också konverterar.
  • Indirekt kan även betald annonsering ha en positiv påverkan genom att personer som kommer till din hemsida – om de finner innehållet på din hemsida intressant – delar med sig av på bloggar och i sociala medier. En av grunderna inom SEO är att länkar och trafik kan påverka din ranking på den organiska sökträfflistan. Så indirekt kan AdWords således ha en påverkan här.

Det finns naturligtvis även andra skäl till att annonsera på Google med AdWords, som att det är en lönsam investering och att du direkt kan se effekten av det. Du har möjlighet att annonsera på sökord där du inte rankar så bra på den organiska träfflistan och därmed driva relevant trafik som konverterar.

Denna artikel är en sammanfattning av en artikel från moz.com och vill du läsa mer om hur Adwords påverkar organisk trafik hittar du artikeln här. https://moz.com/blog/how-google-adwords-ppc-affects-organic-results

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.