Nå nya målgrupper med Facebook Ads

Facebook är en kraftfull plattform. Få annonseringsplattformar ger dig som annonsör större möjligheter att nå helt rätt målgrupp. Med hjälp av Facebooks egna spårningskod ”Facebook-pixeln” kan du dessutom nå personer som besökt din webbplats, handlat av dig eller påbörjat ett köp de aldrig slutförde.Kombinera denna data med Facebooks egen Look-a-like-funktion och få fram den procenten av Sveriges befolkning som liknar dina besökare eller kunder allra mest – och annonsera emot dem.

Så här fungerar Facebook Ads

De flesta företagen är idag medvetna om vikten av att vara aktiva och synas i Sociala Medier. Men många gånger saknas referensramar och tillräcklig kunskap för att kunna skapa relevant innehåll. Istället pressas ofta informationen ut på sociala nätverk – utan att avsändaren ens vet vem de vill synas för och än mindre varför.Om du bara är lite insatt i hur annonsering på Facebook funkar, så har du säkerligen insett att här finns potential för ökad räckvidd, omsättning och varumärkeskännedom. Men hur kommer man dit? Kanske har du testat att sätta upp en annons och inte fått det resultat du hoppats på. Men har du använt alla de verktyg och möjligheter som Facebook erbjuder? Troligtvis inte. För här finns massor att göra. Möjligheterna med Facebook Ads är enorma! Dessutom administrerar du ditt Instagram-konto i samma panel och gränssnitt som dina Facebook-annonser. Detta göra att du kan utnyttja alla dina målgrupper i både Facebook och Instagram. Allt för att du ska nå din målgrupp på deras hemmaplan. I deras plattform. I deras sociala medium.Med en komplett strategi för Facebook Ads, Instagram Ads, Twitter Ads och LinkedIn Ads når du precis rätt målgrupper – med rätt budskap.

Annonsering med Facebook Pixel

Att lägga in spårningskoden från Facebook, den så kallade “pixeln”, ser vi som ett måste om man ska få ut någonting av sin annonsering på Facebook. Med hjälp av en liten rad kod öppnar enorma möjligheter upp sig för dig. Helt plötsligt kan du annonsera emot så mycket mer än bara specifika åldrar och intressen. Nu kan skapa annonser med remarketing, för att nå dina besökare. Eller varför inte använda Facebook Ads till att bygga en abandoned cart för att nå de som lämnat din varukorg utan att slutföra sitt köp.

På NOGA jobbar vi utifrån kundresan, där vi leder en besökare genom en hel resa. Från att skapa varumärkeskännedom till att skapa en konvertering. Med hjälp av Facebook Ads kan vi skapa leads with value och leda besökaren genom kundresan till det slutgiltiga målet.

Skräddarsydda målgrupper

Med hjälp av Facebooks egna data kan vi skräddarsy målgrupper utifrån ett enormt utval av intressen och personligheter. Kombinera detta med Facebooks look-a-like-funktion som utifrån 2000 parametrar jämför din målgrupp med alla andra Facebook-användare som liknar dessa.

Du som annonsör kan också sätta upp kampanjer där du annonserar emot alla som på ett eller annat sätt interagerat med dig på Facebook eller Instagram. De kan ha gillat en bild, delat en status eller kanske taggat en kompis i kommentarerna. Facebook Ads ger oss som annonsörer möjlighet att annonsera emot dessa.

Interagera istället för att informera

Ett vanligt misstag är att se Sociala Medier som ”ytterligare en mediekanal” att kabla ut sin information genom. Men den som tror att det ska fungera bra att använda till exempel Facebook för att publicera företagets information gör ett stort misstag. Hela idén med kommunikation i Sociala Medier är att den är just dubbelriktad. Och tvåvägskommunikation handlar ju om att föra dialog, det vet vi ju. Med det kräver också en hel del extra av dig. Du behöver till exempel vara beredd att möta och diskutera alla typer av frågor – även de obekväma. Men en sak är säker: Den som visar öppenhet blir belönad med stort gensvar tillbaka.

Hur lyckas man egentligen med annonsering i Sociala Medier?

De flesta undersökningar som gjorts i branschen avslöjar att majoriteten av de sociala nätverkens användare helst inte klickar på annonser. Många företag som tror sig ha lyckats med sina kampanjer med ”annonsklicken” som referens, har i verkligheten oftast inte alls lyckats skapa så många affärstillfällen som man först trott. De som däremot lyckats med sina kampanjer visar desto större framgång. Det är inte ovanligt att man med en strategiskt utformad kampanj kan öka sin omsättning med flera hundra procent!

Du vill inte nå alla. Du vill nå rätt människor.

Det unika med marknadsföring på just Facebook, jämfört med andra kanaler, är hur långt du kan gå för att hitta en nischad och relevant målgrupp. Allt eftersom användarna själva fyller sina profiler med information om bostadsort, intressen, arbetsplats etc, får Facebook större underlag att skapa mer exakta målgruppsurval – Targeted Audiences. Här gäller det att lägga ner tid och energi. Siktar du inte rätt så kan stora delar av reklambudgeten snabbt gå förlorad på grund av felriktad marknadsföring. Och en annan sak som jag vill att du lägger på minnet. När någon pratar om ”räckvidd”, eller att ”nå så många som möjligt” bör du dra öronen åt dig. Det handlar nämligen inte om räckvidd. Inte alls faktiskt. Det handlar om att nå så rätt publik som möjligt. Oavsett om ditt slutmål är att sälja en produkt, få fler ”likes”, generera kvalitativa leads eller att bygga upp ditt varumärke.