5 saker bröllop kan lära oss om annonsering på Facebook

Jag kommer ge dig fem nycklar som du kan (och bör) använda för att skapa en riktig kick ass-kampanj som faktiskt konverterar och som ger dig valuta för dina investerade pengar.

På bara några få år har Facebook gått från att vara en kanal för att hålla koll på vänner och bekanta till att bli en av de absolut viktigaste digitala kanalerna för marknadsföring. Tack vare Facebook kan vi idag spåra besökare och deras aktiviteter på sajter för att därefter kunna skapa riktad och nischad annonsering mot dem. Annonsering på Facebook kan vara otroligt effektiv – om vi sätter upp kampanjen korrekt.

I det här inlägget kommer jag inte gå igenom de tekniska aspekterna. Inte heller kommer jag gå igenom hur du sätter upp ett annonskonto eller hur du skapar kampanjer. Däremot kommer jag ge dig fem nycklar som du kan (och bör) använda för att skapa en riktig kick ass-kampanj som faktiskt konverterar och som ger dig valuta för dina investerade pengar.

Det här är fem nycklar som alla hänger ihop och tillsammans skapar framgångsrika kampanjer. Det går således inte att bryta ut en del eller hoppa över en del. Allt hänger ihop i slutändan.

1. The offer

Du är bjuden på ett bröllop. Förutom att du behöver veta vilka kläder du ska ha på dig, behöver du se till att komma i tid – och köpa en present. Den present du köper till brudparet är ditt erbjudande. Det du ger bort till de nygifta är förhoppningsvis något de kommer att ha nytta eller glädje av i sitt gemensamma liv, kanske är det till och med både och. Ett relevant erbjudande är en förutsättning för en lyckad kampanj. Du köper inte en vattenpistol och ger bort till brudparet bara för att du själv tycker att det vore kul. Din uppgift är att göra mottagaren glad och tacksam.

Först måste jag bara klargöra definitionen av ett erbjudande. Det är inte så att det nödvändigtvis behöver vara en produkt eller tjänst du säljer. Vårt erbjudande är allt vi skickar trafik till – det kan vara ett blogginlägg, sign-up för ett nyhetsbrev eller din Facebooksida.

Det är hög tid att vi skippar affärssnacket. Vi behöver bara vara lite hyggliga människor som skriver på ett trevligt sätt.

För att vi ska kunna skapa en bra annons behöver vi först och främst fundera på om vårt erbjudande faktiskt är något som vår målgrupp vill ha eller om det bara är vi som vill sälja det. Löser erbjudandet någon form av problem eller pain points för vår målgrupp? Kan vi underlätta deras vardag? Bjuder vi på underhållning eller kanske kunskap?

Facebook handlar till 100 % om relationer. Relationer är beroende av förtroende, och förtroende bygger vi genom att erbjuda någon form av lösning på ett problem.

2. The copy

Bröllopet närmar sig, kläderna är i ordning och presenten är inköpt. Men du behöver ett gratulationskort också. För när brudparet ska öppna sina presenter, kommer de börja med kortet. Här är din chans att ge bort något som bygger upp förväntningarna på presenten. Här får du skriva en hälsning till brudparet och önska dem lycka till. Det handlar också om att plantera rätt budskap för målgruppen. Du skriver inte Grattis på födelsedagen på ett kort till en bröllopspresent, utan du anpassar ditt budskap efter dina vänner som just har gift sig. På samma sätt är det med Facebook.
Förutom bilden eller filmen är texten i annonsen det första som personen kommer se (och förhoppningsvis också läsa). Ska vi lyckas fånga uppmärksamheten behöver vi vara tydliga med att berätta varför erbjudandet faktiskt är något som hen ska vilja ha. Precis som jag skrev om i den första nyckeln, är det viktigt att vi kan hitta vår målgrupps pain points. Vilka bekymmer har de? Vad går de runt och oroar sig för? Besvarar vi deras frågor, ger dem uppmärksamhet och kommer med lösningar på deras problem. Då har vi vunnit deras förtroende och uppmärksamhet.

Innan vi går vidare till nästa nyckel till en bra Facebookkampanj, kommer ett sista tips när det gäller copyn.

Det är hög tid att vi skippar affärssnacket. Vi skriver inte ett gratulationskort där vi skryter om oss själva. Vi behöver bara vara lite hyggliga människor som skriver på ett trevligt sätt. Istället för att använda vårt eget branschsnack bör vi snarare tänka att vi sitter bredvid personen och pratar med denne – eller att vi bara skriver ett mejl till en kompis. Långa, invecklade meningar blir svårlästa. Istället ska vi skriva kort och kärnfullt för att komma till poängen så snabbt som möjligt.

3. The creative

Bröllopet är inte längre långt borta. Du har förberett precis allting. Presenten, en fantastiskt vacker glasskål, väntar nu på att få lämnas över. Du ska bara slå in den i presentpapper först. Du tar fram lådan med presentsaker, där hittar du två rullar presentpapper – ett rosa med Disneyprinsessor och ett festligt presentpapper i blankt silver. Det är ändå ett bröllop du ska gå på, så du tar silverpapperet. Du skapar rätt förväntningar på presenten.

Vi behöver jobba lika mycket med annonsens landningssida som med själva annonsen. Vi måste hitta en identitet som vi alltid kan falla tillbaka på.

Vad hade hänt om du hade gått till kalaset med ett papper som signalerar att du egentligen var på väg någon annanstans? Brudparet hade sannolikt undrat om inte presenten i det rosa papperet med Disneyprinsessor egentligen var till ett barn. På samma sätt spelar det extremt stor roll vilket omslag vi använder på våra annonser. Hur väljer vi ut rätt bilder till annonsen?

Det visuella ska fånga uppmärksamhet, men det ska också ge en bild av vad besökaren har att vänta när han eller hon klickar på annonsen. Har vi tagit en bild som tydligt visar vad vårt erbjudande handlar om och som uppmuntrar vår målgrupp att klicka, eller gjorde vi det enkelt för oss och valde den första bilden vi hittade?

Vad för typ av bilder vi ska använda oss av? Ett tips som jag ofta använder mig av är att bildgoogla nyckelord i erbjudandet och se vad Google föreslår för bilder till ämnet. Det här ger ofta nya tankar och infallsvinklar kring vad vi skulle kunna använda oss av. Har vi möjlighet är det naturligtvis en fördel att sedan lämna över ansvaret till en art director eller fotograf för att ta fram bilder på samma tema som vi hittade i vår bildgoogling. Tyvärr är det här inte möjligt i alla scenarion, och det går naturligtvis bra att använda sig av bildbanker för att hitta bra bilder. Det viktiga är dock att det visuella tydligt kopplar ihop med hela kampanjens budskap.

4. The ad scent

Hur doftar kampanjen? Märklig fråga, kan tyckas. Men vilka intryck får vi när vi ser annonsen? Och lika viktigt, vilka intryck får vi när vi klickar på annonsen och kommer till landningssidan? Stämmer dessa två överens? Det är som att vi skulle få ett flott inbjudningskort där vi välkomnas till ett bröllop. Vi ser fram emot bröllopet, vi införskaffar kläder och köper en present. När vi sedan kommer till festen inser vi att vi är de enda som har klätt upp oss i kostym och klänning, resten av festdeltagarna är redan iklädda badkläder och ligger i vattnet eftersom det i själva verket var ett poolparty.

Till och med den mest perfekta kampanjen kan misslyckas med fel målgrupp.

En besökare som ser en intressant och attraktiv annons, klickar på den och kommer till en landningssida med ett helt annat budskap, helt annan text och helt andra färger, kommer sannolikt att vända innan sidan ens har hunnit ladda färdigt. Det här är anledningen till att vi behöver jobba lika mycket med annonsens landningssida som med själva annonsen. Vi måste hitta en identitet som vi alltid kan falla tillbaka på.

Så för att vi ska kunna skapa en väldoftande kampanj måste vi vara konsekventa med ett antal områden genom hela kampanjen.

  • Bilder
    Vi använder samma bild, eller varianter från en bildserie, för att skapa ett konsekvent bildspråk som gör att besökaren känner igen sig.
  • Erbjudandet
    Vi kan inte locka med en sak i annonsen och sedan sälja något annat på landningssidan. Inte ens en variation här – erbjudandet måste vara identiskt.
  • Fördelar
    Vilka argument har vi använt i annonsen? Vi säkerställer att vår produkt och vår lösning på problemen används på samma sätt även på landningssidan.
  • Färger
    Vi använder samma färgskalor i annonsen som på landningssidan för att förstärka intrycket att dessa båda enheter faktiskt hör ihop.
  • Layout
    Vi tar med oss formspråk och grafiska element från annonsen till landningssidan, också detta för att förstärka intrycket att allt hänger ihop.
  • Typsnitt
    Vi använder samma typsnitt i rubriker i annonsen och på landningssidan. Samma font, samma storlek och vikt. Jag antar att jag knappt längre behöver förklara varför.

5. The targeting

Nu har vi skapat annonser som är perfekta (nästan i alla fall). Vi har hittat kärnan i erbjudandet, vi har skrivit världsklasscopy, vi har tagit fram bilder som förstärker budskapet, vi har byggt en landningssida som bara måste konvertera. Nu återstår det viktigaste: vem ska se annonsen?

Vi hoppar tillbaka till analogin med bröllopet. Du har hittat den perfekta presenten (the offer), du har slagit in det i rätt presentpapper (the creative), du har köpt och skrivit ett passande kort till paketet (the copy), och du har tagit med dig inbjudningskortet och gått till bröllopsfesten (the ad scent). Allt är perfekt. Nästan. Ändå är det något som inte stämmer – det är bara barn under 10 år på festen. Något har blivit tokigt: målgruppen.

Tyvärr är det här inte sällan något som en i övrigt bra kampanj fallerar på. Till och med den mest perfekta kampanjen kan misslyckas med fel målgrupp. Ofta handlar det om att målgruppen är för bred för sitt ändamål. Precis som för ett bröllop, handlar det sällan om att bjuda in en hel by, utan om att välja ut dem som faktiskt står närmast och som är viktigast för brudparet själva. Vi måste våga avgränsa vår målgrupp, först då kommer vi få riktigt hög relevans i vår kampanj.

Sammanfattning

Att skapa en bra och framgångsrik Facebookkampanj tar tid. För att den ska bli riktigt bra behöver vi dock alltid stämma av fem punkter innan vi sjösätter kampanjen.

  1. Erbjudande
    Vårt erbjudande behöver lösa ett problem för målgruppen.
  2. Copyn
    Skriv som en människa. Fånga uppmärksamhet och förklara varför erbjudandet hjälper besökaren.
  3. Bild & film
    Våra visuella element ska fånga uppmärksamhet och vara knutna till erbjudandet.
  4. Likhet mellan landningssida & annons
    För att vi ska kunna konvertera besökare, behöver de känna igen sig när de kommer till landningssidan.
  5. Målgruppen
    Tänk inte brett. Smalna istället av så mycket du kan för att bara nå dem som är verkligt intresserade.

 

Få NOGA NEWS direkt i din inkorg. Anmäl dig idag.